- Titulní strana
- Pro návštěvníky obce
- Zajímavá místa a památky v Lánech
- Pražsko - lánská koněspřežní dráha
Pražsko - lánská koněspřežní dráha
Druhá úzkorozchodná koněspřežní železnice na evropské pevnině.
V letech 1830 – 1873 vedly lánským katastrem koleje Pražsko – lánské koněspřežní dráhy, druhé železnice na evropské pevnině. V r. 1830 činila jejich délka téměř 43% evropské a bezmála 28% světové železniční sítě. Trať měla vést z Prahy až do Plzně, ale skončila po dvaašedesáti kilometrech v lese u Brejle.
Dráha sloužila původně k transportu dřeva z Křivoklátska, později se stala dopravní tepnou zásobující Prahu kladenským černým uhlím. V letech 1863 – 1869 byl úsek mezi nádražími Praha-Dejvice a Lány (dnes Stochov) rekonstruován na normálně rozchodný parostrojní provoz a stal se základem české severozápadní železniční sítě.
Mezi nádražím Stochov a údolím Klíčavy u Brejle fungoval poslední úsek koněspřežky jako úzkorozchodná železniční vlečka až do roku 1873.
V Lánech lze spatřit budovu původního nádraží čp. 10 a na Píních nádražní stavení čp. 94. Technicky nejzajímavější a nejzachovalejší pozůstatky železničního spodku se nacházejí mezi Píněmi a Brejlem.
Výchozí stanice | Praha-Bruska (stávající železniční nádraží Praha-Dejvice) | |||||||||||||||
Trasa | Dejvice - Veleslavín - Liboc - Ruzyně - Hostivice - Jeneč - Pavlov (Černý koníček) - Výhybka u Kladna - Kamenné Žehrovice (Mrakov, Mrákavy) - Srby - Kačice - Čelechovice- Stochov - Rynholec - Lány - Píně - Brejl | |||||||||||||||
Konečná stanice | Dolní pila u Brejle (vyústění Karlova luhu do Klíčavského luhu) | |||||||||||||||
Délka trati |
|
|||||||||||||||
Rozchod kolejí | 1 106 mm | |||||||||||||||
Podnikatelé | původně C. k. priv. Pražská železniční společnost; od 20.11.1834 kníže Karel Egon II. z Fürstenberka; od 25.10. 1853 Akciová společnost Buštěhradské železnice |
|||||||||||||||
Účel železnice | původně transport dřeva z Křivoklátska do Prahy; od roku 1844 transport černého uhlí z Kladna do Prahy |
|||||||||||||||
Zahájení stavby | květen 1828 | |||||||||||||||
Zahájení provozu | podzim 1831 (v úseku Staré Lány - Praha) | |||||||||||||||
Dokončení stavby | rok 1838 (trať dovedena k Dolní pile na Brejli) | |||||||||||||||
Trvání koněspřežního provozu | v úseku Dejvice - Výhybka do r. 1863 (potom pára) ; v úseku Výhybka - Stochov do r. 1869 (potom pára) ; v úseku Stochov - Brejl do r. 1873 (potom trať zrušena) |